Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού
Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2021-2022)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Ταυτότητα σχολείου.
Το Δημοτικό Σχολείο Βαλτερού είναι ένα 6/θεσιο οργανικά σχολείο. Βρίσκεται στο κέντρο του χωριού με ένα
μέτριο ως καλό ή και πολύ καλό βιοτικό επίπεδο των γονέων των μαθητών. Είναι όμως και ένα πολύ μικρό
ποσοστό μαθητών που οι γονείς τους έχουν πολύ χαμηλό βιοτικό επίπεδo. Το μορφωτικό επίπεδο των γονέων
επίσης ποικίλει από ανώτατη μόρφωση έως και επίπεδο γυμνασίου.
Το σχολείο έχει 58 μαθητές. Μεταξύ των μαθητών υπάρχουν και μαθητές άλλης εθνικότητας οι οποίοι είναι
πλήρως ενταγμένοι, αυτοί και οι οικογένειές τους, στην τοπική κοινωνία.
Το κτίριο, όπου στεγάζεται το σχολείο είναι ισόγειο υπερυψωμένο και παλιό. Παρόλα αυτά, κτιριακά είναι σε
καλή κατάσταση, με αρκετά μεγάλο προαύλιο(Πολύ μεγάλη αυλή μπροστά και πίσω) χώρο. Δίπλα ακριβώς από το
σχολείο μας και συγκεκριμένα στην αυλή του σχολείου μας υπάρχει κλειστό οργανωμένο
γυμναστήριο(ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ) το οποίο χρησιμοποιούμε για το μάθημα της γυμναστικής, όταν ο καιρός δεν είναι
καλός . Τον ίδιο χώρο χρησιμοποιούμε και για όλες τις εκδηλώσεις του σχολείου μας , επετειακές εκδηλώσεις ,
θεατρικές παραστάσεις , γιορτές Χριστουγέννων , γιορτές λήξης της σχολικής χρονιάς, διοργάνωση εκδηλώσεων
αποκριάς κ.ο.κ. Διαθέτει επίσης αίθουσα πληροφορικής με 8 σχεδόν καινούριους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές
στην οποία γίνεται το μάθημα των Τ.Π.Ε.
Οι αίθουσες είναι αρκετά μεγάλες και εξοπλισμένες με ηλεκτρονικό εξοπλισμό. Όλες οι αίθουσες έχουν σύνδεση
στο διαδίκτυο.
Το σχολείο στελεχώνουν δέκα τρεις (13 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων και όσον αφορά στην επιστημονική
και παιδαγωγική κατάρτιση και εμπειρία τους κρίνεται ότι ανταποκρίνονται στις συγκεκριμένες ανάγκες του
σχολείου και τις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών.
Η αλληλεπίδραση και επικοινωνία τόσο μεταξύ των μαθητών όσο και με τους εκπαιδευτικούς τους εκτιμάται
θετικά και αυτό συμβάλλει στην ενεργητική εμπλοκή τους στη μαθησιακή διαδικασία και κατ’ επέκταση στην
καλή λειτουργία των σχολικών κανόνων.
Το κλίμα ανάμεσα στους γονείς και στο σχολείο αποτιμάται ως άριστο, παρόλα αυτά η ενεργός συμμετοχή των
γονέων σε δραστηριότητες του σχολείου χρήζει βελτίωσης, καθώς και η παρουσία του σχολείου στην τοπική
κοινωνία λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί εξ αιτίας της πανδημίας..
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
(Αξιολόγηση: 3)
Άξονας 1.
Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση
Σε κάθε αίθουσα του σχολείου μας υπάρχει υπολογιστής και προτζέκτορας, έτσι όλοι οι εκπαιδευτικοί, στο
πλαίσιο εφαρμογής εναλλακτικών διδακτικών πρακτικών έκαναν χρήση του υπολογιστή για τον εμπλουτισμό
και την βαθύτερη κατανόηση της νέας γνώσης.
Κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022αρκετοί εκπαιδευτικοί εφάρμοσαν σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας και
καινοτόμες πρακτικές για την ενίσχυση της μάθησης και την καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών/τριών.
Κάποιοι εκπαιδευτικοί ακολούθησαν την πολύπλευρη διερεύνηση και μελέτη ενός θέματος που άπτεται πολλών
γνωστικών αντικειμένων και συνεργάστηκαν με εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων.
Εξακολουθεί βέβαια να υπάρχει μερίδα εκπαιδευτικών που αντιμετωπίζει πιο συντηρητικά την εκπαιδευτική
πράξη χρησιμοποιώντας παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας.
Επιπλέον, οι μαθητές/τριες, συμμετείχαν, ατομικά και ομαδικά σε διαγωνισμούς και προγράμματα.Όπως :
Σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα e twinning με συνεργαζόμενα σχολεία από Ισπανία
και Τουρκία.
Στο διαγωνισμό της μαθηματικής Εταιρείας «ο Μικρός Ευκλείδης»
(3) Καλή λειτουργία, με ελάχιστα σημεία προς βελτίωση
Τεκμήρια
Δεν αξιοποιεί ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης των μαθητών/-
τριών
Σχολική διαρροή – φοίτηση
(Αξιολόγηση: 3)
Άξονας 2.
Σχολική διαρροή – φοίτηση
Για το σχολικό έτος 2021-22,
κανένας μαθητής δεν κινδύνεψε να επαναλάβει την τάξη λόγω ελλιπούς
φοίτησης
κανένας μαθητής δεν εγκατέλειψε το σχολείο.
Η φοίτηση των μαθητών στο σχολείο μας χαρακτηρίζεται κατά κανόνα συνεπής και συστηματική.
Κατά το σχολικό 2021-22 δύο μαθητές/τριες απομακρύνθηκαν από το σχολείο μας σύμφωνα με την υπ΄αριθμ.
481/2022 εισαγγελική απόφασηαφαιρέθηκε η επιμέλεια των μαθητών μας από τη μητέρα τους και την επιμέλεια
την έχει το Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Στην περίπτωση απουσίας μαθητή/τριας το σχολείο φρόντιζε να διερευνήσει τους λόγους απουσίας τους
επικοινωνώντας με τους γονείς.
Γενικά, οι μαθητές προσέρχονται εγκαίρως στο σχολείο οι πόρτες κλειδώνουν μετά το χτύπημα του κουδουνιού
και μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος εκτός αν ασθενήσουν κατά τη διάρκεια αυτού. Στην περίπτωση
αυτή, ειδοποιούνται οι γονείς-κηδεμόνες, οι οποίοι παραλαμβάνουν τα παιδιά έχοντας υπογράψει σχετική
Υπεύθυνη Δήλωση).
(3) Καλή λειτουργία με ελάχιστα σημεία προς βελτίωση
Διαθέσιμα τεκμήρια
αλληλογραφία του σχολείου
myschool
φύλλα ελέγχου
αρχείο του σχολείου (μετεγγραφές,).
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
(Αξιολόγηση: 3)
Σχέσεις μεταξύ μαθητών
Η ανάρτηση κανόνων/προσδοκιών στον χώρο της κάθε σχολικής τάξης βοηθάει στην πρόληψη παραβατικών
συμπεριφορών και την ενίσχυση θετικών πρακτικών συμπεριφοράς
Επιπλέον το σχολείο φροντίζει στον σχεδιασμό και εφαρμογή «πρακτικών» που ευνοούν τη βελτίωση του
κλίματος και την ενίσχυση των σχέσεων των μαθητών -τριών, στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Ενισχύεταιη
επιθυμητή συμπεριφορά και ηεπιβράβευση θετικών συμπεριφορών.
Παρ’ όλα αυτά περιστασιακά εμφανίζονται προβλήματα στις σχέσεις και στην επικοινωνία μεταξύ
μαθητών/τριών. Κάποιες φορές, παρουσιάζονται περιστατικά λεκτικής και εν μέρει σωματικής σύγκρουσης και
διαπληκτισμοί μεταξύ των μαθητών/τριών, τα οποίοι καταγράφονται συστηματικά στο Βιβλίο Σχολικής Ζωής.
Έγιναν προσπάθειας προσέγγισης των μαθητών/-τριών που εμπλέκονται συχνά σε τέτοια περιστατικά, και
συζήτησης σχετικά με τους πιθανούς λόγους, χωρίς ωστόσο να υπάρξει μόνιμη αλλαγή συμπεριφοράς.
Κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022 εφαρμόστηκε σε κάποιες τάξεις το «Σχολικό Σύστημα Προώθησης Θετικών
Συμπεριφορών» (ΣΣΠΘΕΣ), ένα πλαίσιο παρέμβασης στο σχολικό περιβάλλον με στόχο τη βελτίωση του
κλίματος της σχολικής τάξης, του σχολείου και της επαγγελματικής ευημερίας των εκπαιδευτικών με πολύ καλά
αποτελέσματα.
Επίσης έγιναν δράσεις για την καλλιέργεια των σχέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών οι οποίες βασίζονταν
πάντοτε στη συνεργασία, στον αλληλοσεβασμό, την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα όπως
κάθε χρόνο.
Εντούτοις, θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερες δράσεις και προγράμματα πρόληψης και αποτροπής
συγκρούσεων.
(3) Επαρκής λειτουργία, με κάποια σημεία προς βελτίωση
Διαθέσιμα τεκμήρια
Βιβλίο Σχολικής Ζωής
Κρίνεται ότι απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια και κυρίως υποστήριξη από ειδικούς για την αντιμετώπιση
του θέματος.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών
(Αξιολόγηση: 3)
Σχέσεις μεταξύ μαθητών – εκπ/κών
Στο σχολείο, οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών/-τριών και των εκπαιδευτικών διέπονται από τους κανόνες του
σχολικού πλαισίου.Κάθε εκπαιδευτικός στην αρχή της σχολικής χρονιάς συντάσσει μαζί με τους μαθητές/τριες
συμβόλαιο της τάξης, στο οποίο συμφωνούν από κοινού για τους κανόνες λειτουργίας, τα δικαιώματα και τις
ποχρεώσεις του κάθε μέλους. Παράλληλα, υπάρχει και ο ΕσωτερικόςΚανονισμόςΛειτουργίας όπου δηλώνονται
ρητά οιπροσδοκώμενες συμπεριφορές από μαθητές/τριεςκαι εκπαιδευτικούς. Σκοπός του σχολείου είναι η
διαμόρφωση ενός κλίματος εμπιστοσύνης, συνεργασίας και υποστήριξης Οι εκπαιδευτικοί αφιερώνουν χρόνο
ακούγοντας τα προβλήματα των μαθητών/-τριών, επιβραβεύοντας και ενισχύοντας τις θετικές συμπεριφορές
τους. Ταυτόχρονα υπάρχει δυνατότητα εκφρασης των συναισθημάτων τους και αποδοχής των αδυναμιών τους.
Οι μεμονωμένες αρνητικές συμπεριφορές εξετάζονται κατά περίσταση και αντιμετωπίζονται ανάλογα.
Συμπερασματικά, το σχολείο παρουσιάζει θετική εικόνα ως προς τις σχέσεις των εκ-παιδευτικών με τους
μαθητές/τριες. Οι καλές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών διαμορφώνουν συνθήκες εμπιστοσύνης και
σεβασμού, περιορίζουν τις συγκρούσειςκαι εξασφαλίζουν τη βελτίωση του σχολικού κλίματος και την
αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας. Εντούτοις, θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερες δράσεις
και προγράμματα πρόληψης και αποτροπής συγκρούσεων
(3) Καλή λειτουργία με ελάχιστα σημεία προς βελτίωση
Το σχολείο θα ήταν καλό να συνεργαστεί με αρμόδιους φορείς που υλοποιούνπρογράμματα καλλιέργειας
κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων για τηνπρόληψη και αντιμετώπιση αρνητικών συμπεριφορών.
Επιπλέον, το σχολείο μπορεί να ζητήσει τηνπαρουσία ψυχολόγου για την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής και
την υλοποίησηπρογραμμάτων ψυχικής υγείας
Διαθέσιμα τεκμήρια
Σχολικός Κανονισμός,
Εκθέσεις και λοιπά έργα (εικαστικά, πολυμεσικά) μαθητών, φωτογραφικό υλικό από δράσεις/ εκδηλώσεις,
βεβαιώσεις συμμετοχής/εκπόνησης προγραμμάτων, συμβόλαιο τάξης.
Σχέσεις σχολείου – οικογένειας
(Αξιολόγηση: 3)
Σχέσεις σχολείου – οικογένειας
Τη φετινή σχολική χρονιά, 2021-2022 έγινε ενίσχυση διαύλων επικοινωνίας καισυνεργασίας σχολείου –
οικογένειας. νέος σχεδιασμός και διαμόρφωση πλαισίου επικοινωνίας και συνεργασίας σχολείου και γονέων .
α) Οργανώθηκε τακτική εβδομαδιαία τηλεφωνική επικοινωνία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς του
σχολείου σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα.
β) Γινόταν ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου ανακοινώσεων, των δραστηριοτήτων της σχολικής μονάδας
(π.χ. εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκδηλώσεις σχολείου κ.τ.λ), θεμάτων που αφορούν τη σχολική κοινότητα.
γ) Ο Δ/ντής ενημέρωνε με μαζική αποστολή mail για θέματα που αφορούσαν τη λειτουργία του σχολείου και την
ενημέρωση των γονέων.
δ) Οργανώθηκαν συναντήσεις, σε έκτακτες περιπτώσεις των ενδιαφερόμενων γονέων με τον εκπαιδευτικό ή τον
Δ/ντή για αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων.
ε) Οργανώθηκε επικοινωνία και συνεργασία γονέων με άλλους φορείς (π.χ. με υποστηρικτικές δομές για την
αντιμετώπιση ιδιαίτερων ατομικών περιπτώσεων).
Στ) Ενεργοποιήθηκε ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων σε δράσεις της σχολικής κοινότητας με σκοπό την
ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ τους καθώς και το σχεδιασμό κοινών δράσεων όπως:
Υποστήριξη και ενίσχυση εθελοντικών δράσεων του σχολείου από τους γονείς
όπως συμμετοχή γονέων στη ανακύκλωση μπαταριών, συμμετοχή στην
συγκέντρωση τροφίμων με σκοπό να διατεθούν σε οικογένειες με οικονομικά
προβλήματα.
Ενέργειες που θα μπορούσαν να γίνουν
Η ανάληψη συγκεκριμένων και στοχευμένων δράσεων που θα μπορούσε να
κάνει πιο ενεργή την συμμετοχή των γονέων σε δράσεις και θέματα που
αφορούν τη σχολική κοινότητα.
Παράλληλα θα μπορούσαν να σχεδιαστούν και υλοποιηθούν περισσότερες
κοινές δράσεις (σχολείου και γονέων/κηδεμόνων) αναφορικά με
περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα.
Το σχολείο νασυνεχίσει να συνεργάζεται με αρμόδιους φορείς για τη
διεξαγωγή επιμορφωτικών συνεδριάσεων με τη συμμετοχή Γονέων/Κηδεμόνων
για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
(3) καλή λειτουργία, με ελάχιστα σημεία προς βελτίωση
Διαθέσιμα τεκμήρια στο αρχείο του σχολείου μας:
Πρακτικά Συλλόγου Διδασκόντων,
Βιβλίο Σχολικής Ζωής
Θετικά σημεία
Το σχολείο παρουσιάζει θετική εικόνα ως προς τις σχέσεις των εκ-παιδευτικών με τους μαθητές/τριες. Οι καλές
σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών διαμορφώνουν συνθήκες εμπιστοσύνης και σεβασμού, περιορίζουν τις
συγκρούσεις και εξασφαλίζουν τη βελτίωση του σχολικού κλίματος και την αποτελεσματικότητα της μαθησιακής
διαδικασίας. Εντούτοις, θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερες δράσεις και προγράμματα πρόληψης και
αποτροπής συγκρούσεων.
Σημεία προς βελτίωση
Το σχολείο θα ήταν καλό να συνεργαστεί με αρμόδιους φορείς που υλοποιούν προγράμματα καλλιέργειας
κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων για την πρόληψη και αντιμετώπιση αρνητικών συμπεριφορών.
Η ανάληψη συγκεκριμένων και στοχευμένων δράσεων που θα μπορούσε να
κάνει πιο ενεργή την συμμετοχή των γονέων σε δράσεις και θέματα που
αφορούν τη σχολική κοινότητα.
Παράλληλα θα μπορούσαν να σχεδιαστούν και υλοποιηθούν περισσότερες
κοινές δράσεις (σχολείου και γονέων/κηδεμόνων) αναφορικά με
περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα.
Το σχολείο να συνεχίσει να συνεργάζεται με αρμόδιους φορείς για τη
διεξαγωγή επιμορφωτικών συνεδριάσεων με τη συμμετοχή Γονέων/Κηδεμόνων
για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Διοικητική λειτουργία
Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
(Αξιολόγηση: 4)
Το σχολείο μας λειτουργεί με βάση συγκεκριμένους στόχους σε σχέση με την αποστολή του.
Η διοίκηση του σχολείου σαν παράγοντας που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την ομαλή του λειτουργία, που
συντονίζει και ενορχηστρώνει τις επιμέρους δράσεις του, φροντίζει να λειτουργεί πάντα στα πλαίσια της
νομιμότητας και με δημοκρατικές διαδικασίες.
Στις τυπικές και άτυπες συνεδριάσεις οι εκπαιδευτικοί αφού ενημερωθούν συζητούν όλα τα θέματα και
παίρνουν αποφάσεις για οτιδήποτε συμβαίνει και εμπίπτει στην αρμοδιότητά τους.
Με την έναρξη του διδακτικού έτους,πραγματοποιείται συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, στην οποία
γίνεται κατανομή των αρμοδιοτήτων και εξωδιδακτικών καθηκόντωνλαμβάνοντας υπόψη τις δεξιότητες και τα
ενδιαφέροντα των εκπαιδευτικών για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του διδακτικού και βοηθητικού
προσωπικού.
Η κατανομή των τάξεων και ο σχεδιασμός του προγράμματος, οι αναθέσεις μαθημάτων, η συμπλήρωση
ωραρίου, οι αναπληρώσεις των εκπαιδευτικών που απουσιάζουν και οι εξωδιδακτικές δραστηριότητες γίνονται
με σύννομες και διαφανείς διαδικασίες στη βάση της ίσης μεταχείρισης έτσι ώστε να μη δημιουργούνται
προβλήματα ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς. Είναι ένας πολύ σοβαρός παράγοντος που έχει κι αυτός συντελέσει
πολύ στην διατήρηση των πολύ καλών σχέσεων των εκπαιδευτικών και του άριστου και φιλικού κλίματος που
υπάρχει στο σχολείο.
Επίσης η διοίκηση του σχολείου τη συγκεκριμένη σχολική χρονιά οργάνωσε και συντόνισε την υλοποίηση όλων
των διαδικασιών και δράσεων του σχολείου που σχετίζονται με την αξιολόγηση. Τα αποτελέσματα όλων αυτών
των δράσεων, κυρίως αυτών που πράγματι βοήθησαν στην βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του
πολιτιστικού και παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου, χαρακτηρίστηκαν επιτυχή και αποτελεσματικά.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου βοηθούν ιδιαίτερα τη διοίκηση με τον επαγγελματισμό και την τυπικότητα που
τους διακρίνει σε όλες τις υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις.
Το πρόβλημα στη διοίκηση που παραμένει σε σημαντικό βαθμό είναι ο
τεράστιος όγκος της γραφειοκρατικής δουλειάς που δημιουργεί συνθήκες εξάντλησης σε όσα μέλη της διοίκησης
επιθυμούν να ασκήσουν όλους τους ρόλους που απαιτεί η θέση της.
Πλέον το σύνολο των διαδικασιών της διοικητικής λειτουργίας υλοποιούνται μέσα από τον υπολογιστή και
απαιτούν πολύ εξειδικευμένες γνώσεις χρήσης τις οποίες οι εκπαιδευτικοί είναι αδύνατον να έχουν και ως εκ
τούτου δεν μπορούν να βοηθήσουν στο διοικητικό έργο όσο και να το επιθυμούν. Επομένως η τεχνολογία ενώ
έλυσε πολλά προβλήματα πρόσθεσε αυτά που σχετίζονται με τη χρήση της.
Τη φετινή χρονιά προστέθηκε και ο όγκος εργασίας που σχετίζονταν με τη διαχείριση των κρουσμάτων. Παρόλο
που όλες αυτές οι συνθήκες εμπόδισαν στην άριστη ανταπόκριση της διοίκησης και στον εκπαιδευτικό της
ρόλο, η λειτουργία της μπορεί να χαρακτηριστεί πολύ ικανοποιητική.
Τέλος ως προς την αξιοποίηση των χώρων του σχολείου γίνονται συνέχεια προσπάθειες για την αναβάθμιση της
υλικοτεχνικής υποδομής του σχολείου και με την άριστη συνεργασία και αμέριστη βοήθεια της Σχολικής
Επιτροπής του Δήμου Ηράκλειας και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, που στηρίζουν συχνά οικονομικά το
σχολείο, έχουμε εξοπλίσει όλες τις τάξεις με ηλεκτρονικό εξοπλισμό.
Σχολείο και κοινότητα
(Αξιολόγηση: 4)
Σχολείο & κοινότητα
Το σημερινό σχολείο έρχεται συχνά αντιμέτωπο με προκλήσεις και προβλήματα τόσο της τοπικής κοινότητας όσο
και γενικότερα μέσα στην κοινωνία που ζούμε κι εργαζόμαστε. Έτσι κρίθηκε αναγκαίο να δράσουμε και να
συνεργαστούμε με φορείς της τοπικής κοινότητας ώστε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που μας αφορούν και
να μυησούμε τους μαθητες μας στην ηθελημένη παροχή προσφορών (αγαθά, υπηρεσίες ), χωρίς το κίνητρο της
αμοιβής αλλά στηρίζοντας την αυτόβουλη συμμετοχή που δεν είναι υποχρεωτική για την αντιμετώπιση
προβλήματων, γιατί όλοι μαζί μπορούμε καλύτερα και έτσι ο μαθητής μαθαίνει και γίνεται ένας ενεργός
πολίτης. Στόχος μας , η εκπαιδευση για τον εθελοντισμό να σχετίζεται με την εκπαίδευση στα ανθρώπινα
δικαιώματα, στην περιβαλλοντική αλλά και μετέπειτα την διαπολιτισμική εκπαίδευση ώστε οι μαθητές μας να
είναι δημιουργικοί και προετοιμασμένοι για τις προκλήσεις της ζωής . Επίσης θα θέλαμε οι μαθητές μας να
ευαισθητοποιηθούν σε διάφορες εθελοντικές δράσεις στην κοινότητα που ζούνε. Να ανιχνεύουν ανάγκες μέσα
στην κοινότητα , να παιρνουν πρωτοβουλίες και να ενδιαφέρονται για όσα συμβαίνουν γύρω τους , να δρουν
όταν είναι απαραίτητο με απώτερο σκοπό να αλλάζουν την υπάρχουσα τάξη πραγμάτων μέσα στην κοινότητα.
Οι ενέργειες που κάναμε για να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε τους στόχους μας αλλά και να αποκτήσουν
ενδιαφέρον οι μαθητές μας για όσα συμβαίνουν γύρω τους και να δρουν για ένα καλύτερο αποτέλεσμα είναι οι
εξής: 1. Μαθαίνω και γίνομαι ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ( Από εμάς για εμάς) Συζήτηση και δράσεις ( παιχνίδια – κολλάζ) για
την έννοια του εθελοντισμού ώστε οι μαθητές μας να γνωρίσουν << Τι είναι ο εθελοντισμός >> , και πως
μπορούν να προσφέρουν στην κοινότητα. Να συνεργαστούν με φορείς της τοπικής κοινωνίας για θέματα
προσφοράς, αλληλοβοήθειας, αλληλεγγύης κ.α. 2. Κοινοποίση της δράσης σε τοπικό επίπεδο Δημιούργησαν
αφίσα για την υλοπίηση της δράσης τους ώστε να γίνει γνωστή στην τοπική κοινότητα 3. Προσφέρω – Συλλογή
αγαθών (Η απάντηση σε κοινωνικά προβλήματα) Οι μαθητές του σχολείου μας έκαναν πράξη την αλληλοβοήθεια
και την αλληλεγγύη προς τον συνάνθρωπό μας . Μυώντας τους σε θέματα προσφοράς και εθελοντισμού τις
ημέρες των γιορτών συγκέντρωσαν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης στο χώρο του σχολείου μας . Με την
συνεργάσια των τοπικών ιερέων τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης μοιράστηκαν στις οικογένειες που
έχουν ανάγκη. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μας ευαισθητοποιήθηκαν και πήραν πρωτοβουλίες για να λύσουν
προβλήματα της τοπικής κοινότητας όπου ζουν και μεγαλώνουν.
Επίσης, το σχολείο μας φροντίζει να έχει επαφή με το σχολείο προέλευσης ή υποδοχής των μαθητών για την
καλύτερη προσαρμογή τους κατά τη μετακίνησή τους είτε σε άλλη βαθμίδα είτε σε άλλο σχολείο λόγω
μεταγραφής τους.
Συνεργάζεται συχνά και αποτελεσματικά με τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τους άλλους
υπηρεσιακούς φορείς για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού του έργου.
Αξιοποιεί τους υφιστάμενους φορείς υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου (Υπεύθυνους και Κέντρα
Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Κ.Ε. Δ.Α.Σ.Υ κ.ά.)
Έχει εποικοδομητική συνεργασία με την διεύθυνση Α/θμιας εκπαιδευσης και τηνΕ.Σ.ΕΠ.Ε.
Τη σχολική χρονιά 2021-2022 αξιοποιήσαμε αρκετά τις νέες τεχνολογίες (Κατασκευή νέας σύγχρονης
ιστοσελίδας )για την προβολή και δημοσιότητα του σχολείου και των καλών πρακτικών του.
Θετικά σημεία
Η διοίκηση του σχολείου τη συγκεκριμένη σχολική χρονιά οργάνωσε και συντόνισε την υλοποίηση όλων των
διαδικασιών και δράσεων του σχολείου που σχετίζονται με την αξιολόγηση. Τα αποτελέσματα όλων αυτών των
δράσεων, κυρίως αυτών που πράγματι βοήθησαν στην βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του
πολιτιστικού και παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου, χαρακτηρίστηκαν επιτυχή και αποτελεσματικά.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου βοηθούν ιδιαίτερα τη διοίκηση με τον επαγγελματισμό και την τυπικότητα που
τους διακρίνει σε όλες τις υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις.
Σημεία προς βελτίωση
Πιο αναλυτική περιγραφή του προσανατολισμού και των στόχων του σχολείου.
Σαφέστερη καταγραφή αρμοδιοτήτων του προσωπικού και των αρχών σχετικά με την ανάγκη βελτίωσης της
κτηριακής υποδομής.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
(Αξιολόγηση: 4)
Συμμετοχή των εκπ/κών σε επιμορφωτικές δράσεις
Σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου συμμετέχουν συχνά σε επιμορφώσεις που πραγματοποιούνται από
ειδικούς επιστήμονες και επίσημους φορείς με πρωτοβουλία του 4ου ΠΕΚΕΣ κεντρικής Μακεδονίας, της
Διεύθυνσης Α/θμιας εκπαίδευσης Σερρών ή άλλων φορέων.
Μοιράζονται τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους με τους/τις συναδέλφους τους και μεταφέρουν την
επαγγελματική τους μάθηση στην τάξη για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων των μαθητών/-τριών.
Κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022 για να στηριχθούν οι προγραμματισμένες, από το σύλλογο Διδασκόντων,
δράσεις, για την βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, οργανώθηκαν από τη διοίκηση του σχολείου, ενδοσχολικές
επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών του σχολείου.
Η συνολική διάρκεια των ενδοσχολικών επιμορφωτικών δράσεων, που έγιναν από συναδέλφους ήταν 23 ώρες
και διαπραγματεύτηκαν τα παρακάτω θέματα.
1.“Ενσωματώνοντας τα παιδιά
προσφύγων/μεταναστών στην
εκπαίδευση.
2.Βιώσιμη κατανάλωση τροφίμων
στα παιδιά του Δημοτικού.
- Πρώτες βοήθειες.
- Πρόληψη και διαχείριση εκτάκτων αναγκών στο σχολικό περιβάλλον.
- Ψηφιακή ικανότητα: η ζωτικής σημασίας δεξιότητα του 21ου αιώνα για
εκπαιδευτικούς . - Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία της Ευρώπης.
- Σχολικός εκφοβισμός –Bullying.
- Γκουέρνικα: Ένα διαχρονικό αντιπολεμικό σύμβολο.
«Καλλιεργώντας θετικό σχολικό κλίμα σε ένα δημοκρατικό σχολείο» με επιμορφωτή τον κ. Τσικαλά Θεμιστοκλή
Συντονιστή του 4ου ΠΕΚΕΣ κεντρικής Μακεδονίας.
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
(Αξιολόγηση: 4)
Συμμετοχή των εκπ/κών σε εθνικά – ευρωπαϊκά προγράμματα
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας συμμετέχουν σε δράσεις κοινωνικού ενδιαφέροντος κ.λπ. για την αλλαγή
στάσεων και αντιλήψεων που βοηθούν το σχολικό περιβάλλον. Γενικά έχουν διάθεση και έχουν συνεργαστεί με
άλλα σχολεία του Δήμου μας για τον σχεδιασμό κοινών προγραμμάτων, τη βελτίωση των πρακτικών τους, και
τη διάχυση καλών πρακτικών.
Για το σχ. έτος 2021-2022 το σχολείο συμμετείχε σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα e twinning με συνεργαζόμενα
σχολεία από Ελλάδα,Ισπανία και Τουρκία.
Αναγκαιότητα: Διαπιστώθηκε έλλειμμα όσον αφορά στην αξιοποίηση των ΤΠΕ από πλευράς των μαθητών , την
χρήση της αγγλικής γλώσσας ως μέσο επικοινωνίας με τον υπόλοιπο κόσμο και επιπλέον, διαπιστώθηκε η
απουσία επαφής των παιδιών με μαθητές άλλων χωρών. Κατά συνέπεια, η δράση αποσκοπεί στην
βελτιστοποίηση της αγγλικής γλώσσας και στην εξοικίωση με ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών της Ε και Στ
τάξης. Τα δύο αυτά αντικείμενα συμβάλλουν καίρια στις σύγχρονες συνθήκες των πολυπολιτισμικών
κοινοτήτων και των διαρκών τεχνολογικών εξελίξεων. Μέσω της αλληλεπίδρασης με άλλες χώρες , οι μαθητές
και εκπαιδευτικοί διευρύνουν τους γνωστικούς τους ορίζοντες και αναθεωρούν τις αντιλήψεις για την
εκπαιδευτική διαδικασία χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία των ΤΠΕ. Παράλληλα ενισχύεται η εξωστρέφεια
της σχολικής μονάδας….
Για τον στόχο: Βελτίωση της Αγγλικής γλώσσας Χρησιμοποίηση της αγγλικής γλώσσας στην επικοινωνία των
μαθητών μέσω της πλατφόρμας, παρουσίαση του εαυτού τους με αγγλικούς όρους, καταγραφή πληροφοριών για
τον τόπο τους στα αγγλικά. Για τον στόχο: Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών-εκπαιδευτικών
εγγραφή στην πλατφόρμα ETWINNING και χρήση ως forum επικοινωνίας, χρήση webtools (wordart,padlets,
blogs, QRcodes), χρήση του διαδικτύου για αναζήτηση πληροφοριών. Για τον στόχο: Προώθηση της συνεργασίας
και αποδοχή της διαφορετικότητας τα παιδιά γνωρίζουν συνομηλίκους τους από άλλες χώρες μέσω των δράσεων
της πλατφόρμας TWINSPACE, μαθαίνουν και κατανοούν τα έθιμα και τις παραδόσεις των άλλων χωρών με
σεβασμό στη διαφορετικότητα…
Αναπτύχθηκε συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, τόσο του σχολείου μας όσο και των Ευρωπαίων
εταίρων Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και σε μερικές δράσεις (δημιουργία βίντεο) με ενθουσιασμό
Αναρτήθηκαν οι δραστηριότητες του σχολείου μας με πλούσιο υλικό το οποίο συνετέλεσε στην προβολή του
σχολείου τόσο στους γονείς όσο και στην τοπική κοινωνία.
‘Ολοι οι εμπλεκόμενοι (καθηγήτρια των αγγλικών,δάσκαλοι των τάξεων, μαθητές Ε και ΣΤ τάξης και συνάδελφοι
και παιδιά από το πρόγραμμα όλων των χωρών) είχαν θετική ανταπόκριση στην ιδέα επικοινωνίας με άλλες
χώρες, γιατί ήταν κάτι που έλειπε από το σχολείο. Βέβαια υπήρχε υποστήριξη σε τεχνολογικά θέματα και
προτάσεις από τις διοργανώτριες του προγράμματος σε πλατφόρμα TWINSPACE του προγράμματος….
Θετικά σημεία
Η υλοποίηση των δράσεων βοήθησε στη βελτίωση όχι μόνο των αξόνων στους οποίους υλοποιήθηκαν αλλά και σε
άλλους. Για παράδειγμα οι ενδοσχολικές επιμορφώσεις που έγιναν για να υποστηριχθούν και να βελτιωθούν οι
άξονες που επιλέχθηκαν είχαν θετική επίδραση και στους άξονες 8 και 9 της Λειτουργίας “επαγγελματική
ανάπτυξη των εκπαιδευτικών”. Η ανάπτυξη της σχολικής ιστοσελίδας βοήθησε, εκτός της προβολής του σχολείου
στην κοινότητα, και στην καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας.
Η βελτίωση των σχέσεων σχολείου οικογένειας είχε καλύτερα αποτελέσματα και στις σχέσεις εκπαιδευτικών
μαθητών και μαθητών μεταξύ τους.
Η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου.
Η βελτίωση της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ του σχολείου και των γονέων.
Η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και η καλύτερη συνεργασία μεταξύ τους.
Σημεία προς βελτίωση
Δεν συμμετέχουν σε ερευνητικά προγράμματα ή/και επιστημονικά συνέδρια.
Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Λειτουργία
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
0
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις
Λειτουργία
Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
2
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Σχολείο και κοινότητα
Σχολείο και κοινότητα
Λειτουργία
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
2
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Παρατηρήσεις / Σχόλια
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
4 = Πλήρως
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
Τα αποτελέσματα της δράσης μας είναι ότι τα παιδιά διαπίστωσαν τι είναι εθελοντισμός. Γνώρισαν τι σημαίνει
προσφέρω χωρίς αντάλλαγμα .Έμαθαν να συνεργάζονται και δημιούργησαν τον δεκάλογο του καλού εθελοντή.
Συγκένρωσαν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης για να κάνουν πράξη την ευαισθητοποίησή τους σε προβλήματα
της τοπικής κοινότητας. Έτσι έδωσαν νόημα στην λέξη ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑ. Δημιουρργήσαμε αφίσα για να
κοινοποιήσουμε την δράση μας προς την κοινότητα. Τέλος με πολλή αγάπη έγινε η συγκέντρωση και η
συσκευασία των αγαθών σε ισομεγέθη πακέτα ώστε όλοι οι αποδέκτες να πάρουν τον ίδιο αριθμό αγαθών και να
περάσουν χαρούμενα τις γιορτές των ΧΡΙΣΤΟΥΓΈΝΝΩΝ . Μέσα από την μεγάλη προσφορά των παιδιών
,δείξαμε ότι η έννοια της προσφοράς προς τον συνάνθρωπο και της συμμετοχής τους στα κοινά είναι σύμφυτη
με τη ζωή του ανθρώπου προβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο το δημόσιο σχολείο και το γεγονός ότι το σχολείο
μπορεί να συνεργαστεί με την κοινότητα για να δώσει λύσεις σε προβλήματα που την απασχολούν.
Αναπτύχθηκε εξαιρετική συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά και
με ενθουσιασμό σε όλη τη διάρκεια Οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν οικολογική συνείδηση, καθώς εξοικειώθηκαν με
τα περιβαλλοντικά προβλήματα, αντιλήφθηκαν τις αιτίες που τα προκαλούν, τις αλλαγές που αυτά επιφέρουν
στη φύση και προβληματίστηκαν έντονα ως προς τις επιπτώσεις που έχει η ανθρώπινη δραστηριότητα στο
περιβάλλον
Αναπτύχθηκε συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, τόσο του σχολείου μας όσο και των Ευρωπαίων
εταίρων Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και σε μερικές δράσεις (δημιουργία βίντεο) με ενθουσιασμό
Αναρτήθηκαν οι δραστηριότητες του σχολείου μας με πλούσιο υλικό το οποίο συνετέλεσε στην προβολή του
σχολείου τόσο στους γονείς όσο και στην τοπική κοινωνία…
Oι μαθητές διεύρυναν τους γνωστικούς τους ορίζοντες και εμπλουτίσαν τις γνώσεις τους πολιτισμικά και
τεχνολογικά. Πραγματοποιήθηκε κατάλληλη προετοιμασία για την γνωριμία των παιδιών με τους συνομηλίκους
τους, τα αξιοθέατα , τα ήθη και τα έθιμα. Επίσης , κατά τη διάρκεια υλοποίησης της δράσης οι μαθητές
κατέκτησαν καλύτερα την αγγλική και τη γερμανική γλώσσα.Τέλος ,προωθήθηκε η συνεργασία και η αποδοχή
της διαφορετικότητας
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Δράση 1η.Οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν ήταν πολύ μικρές και περιορίστηκαν στα κριτήρια με τα οποία θα
έπρεπε να επιλεγεί η κατάλληλη οικογένεια για να δεχθεί την προσφορά αγάπης. Το σχολείο μας βρίσκεται σε
μια μικρή κοινότητα -κοινωνία και δεν θα θέλαμε να φέρουμε κανένα παιδί και καμιά οικογένεια σε δύσκολη
θέση. Όλα αυτά τα προβλήματα ξεπεράστηκαν με την πολύτιμη και αξιέπαινη συνεργασία με τους ιερείς των
όμορων χωριών καθώς και με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας.
Δράση 2η.Οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν ήταν μικρές και αφορούσαν εξωγενείς παράγοντες,πχ. δεν
πετύχαμε να τοποθετηθεί κάδος ανακύκλωσης εντός του σχολείου διότι δεν υπήρχε διαθέσιμος από τον Δήμο.
Επίσης, η σειρά των δραστηριοτήτων άλλαξε λόγω έλλειψης χρόνου και covid19.
Δράση 3η.Δεν παρουσιάστηκαν ιδιαίτερες δυσκολίες πέρα από τεχνικά προβλήματα: χαμηλή συνδεσιμότητα
χρηστών στο Internet και όχι εξοικείωση με webtools τα οποία χρησιμοποιήσαμε πρώτη φορά.
Δράση 4η.Η βασική δυσκολία που παρουσιάστηκε ήταν αναγκαία αναπροσαρμογή του ωρολογίου προγράμματος
για να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν οι δραστηριότητες που είχαν προγραμματιστεί
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Θέμα 1
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ειδικότερο Θέμα
Χρειάζονται επιμορφώσεις όσον αφορά το διαδικαστικό-γραφειοκρατικό κομμάτι
των αιτήσεων των Ευρωπαίκων προγραμμάτων. Επιμόρφωση στη χρήση
ηλεκτρονικών υπολογιστών για μεγαλύτερη ευχέρεια των εκπαιδευτικών στη χρήση
των ηλεκτρονικών εργαλείων. Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διαχείριση και
στην αποδοχή της διαφορετικότητας.